GTA plus Far Cry
28. 8. 2006
Představovali jste si někdy, jaké by to bylo, kdyby se GTA místo ve městě, odehrávalo někde v exotickém prostředí tropického ostrova? Pak zbystřete pozornost, vaše sny by se mohly už brzy naplnit. Chcete vědět víc?
Právě v době, kdy probíhala výstava počítačových her v Lipsku – Games Convention 2006, objevila se v záplavě strategických demoverzí jedna „perlička“ nebo dalo by se říct třešnička na dortu. Její jméno je Just Cause a tvoří ji vývojáři z teamu Avalanche Studios. Samozřejmě jsem nevynechal příležitost demo [543MB] otestovat a podělit se s vámi o dojmy, které ve mě zanechalo. Když bych měl hru jednoduše charakterizovat jednou větou, napsal bych prostě jen „GTA v prostředí Far Cry“. Nepochybuji, že tímto spojením je řečeno vše a jistě nejste naprostí herní nováčci, aby vám tyto dvě jména herních legend nic neřekla. Z Far Cry si hra vzala exotické prostředí tropického ostrova, z GTA zase herní styl a možnost svobodného používání dopravních prostředků a neomezeného pohybu. To zní jistě zajímavě, ale na úspěšnou hru by i toto bylo málo. Co dalšího nám autoři uvařili, si probereme právě teď.






Jste agent CIA a máte právo zabíjet. Co právo, je to přímo povinnost. Zkorumpovaná vláda drží malou zemi v šachu a vaším úkolem je svrhnout její představitele a nastolit v zemi mír, demokracii a svobodu pro její lid. Hra vás od začátku nešetří a po krátkém úvodu, kde se dozvíte proč letíte v helikoptéře a že vaším úkolem je zabít osobu v autě, se z vrtulníku vrhnete ven do střemhlavého letu. Ten po chvilce zmírníte padákem, ani agent nepřežije pád ze sta metrů, a ještě za letu začnete auto odstřelovat. Když budete hodně šikovní a zdatní, povede se vám dokonce na autě přistát a vyřídit si to s dotyčným tváří v tvář. Když se to nepovede, žádná katastrofa se neděje, přivlastníte si některé z projíždějících aut (pistole je přesvědčivý donucovací prostředek) a rychle spěcháte za mizejícím vozidlem. Dostihnout toho neřáda a dát mu co proto už je otázka okamžiku a pár vašich 9mm kámošů mu dokáže, že pro něj život právě skončil. A protože agent nemá volno nikdy, rychle si seženete cokoli pojízdného a vyrazíte za šéfem povstalců. Ten nemá příliš v lásce místního šerifa, takže mu slíbíte pomoc a za asistence několika tříštivo-trhavých vajíček, zničíte zátarasy i nadbytečného policajta.






Čas nejde zastavit, takže následuje rychlý přesun autem až k vrtulníku, za doprovodu pár dotírajících policajtíků. Vrtulník není problém osedlat a vrhnout se na pronásledování další nepohodlné osoby. Tu za pomoci naváděných raket opět přesvědčíte, že žít na tomhle světě opravdu nemá smysl, což si ovšem nemyslí další dvě helikoptéry, které na vás začnou útočit. Krátký letecký souboj a několik dobře mířených raket dá ovšem za pravdu vám, i když hustý dým vycházející z motoru naznačuje, že to bylo jen o fous. Spěcháte k pláži, kde je připraveno super-rychlé vodní plavidlo a trojice bojových člunů, snažící se uniknout vaší pozornosti. Sice nescházelo mnoho a unikly, ale nakonec se vám přece jen podaří všechny tři seznámit s mořským dnem. To vás rozradostní natolik, že si užijete pěkně rychlou jízdu v terénním speciálu a… atd. atd.






Hra vás opravdu nenechá vydechnout ani na chvilku. Vše začne zmíněným seskokem z vrtulníku, který si stejně jako já zopakujete několikrát, protože jste bez varování hozeni do hry a chvilku vám potrvá než se zorientujete. Sice je na vaší svobodné vůli, jak se mezi jednotlivými úkoly budete přesouvat, ale vždy vás tlačí časový limit. To je jedna z hlavních odlišností od GTA, kde nebyl problém hodiny a hodiny jen tak bezcílně jezdit v ulicích. Samozřejmostí je použití všech dopravních prostředků, které vám hra nabídne. Od motorky, přes osobní automobily, až po vojenské jeepy nebo třeba mohutné pomalé nákladáky. Proletíte se ve vzduchu v helikoptéře či malém sportovním letadle a chybět by dokonce neměl ani stíhací bitevní letoun. Ani voda není problém, takže se vyřádíte i tam, od běžného plavání až po smrtonosný rychlý člun. Další výraznou odlišností je množství nepřátel, kterých jsou desítky. Náš hrdina je v podstatě "nesmrtelný", střela od protivníka mu ubírá tak málo zdraví, že se o svůj život nemusíte příliš strachovat.






Zásadní pomůckou vám bude i padák, který nemáte jen na začátku, ale použít jde kdykoli během hraní. Stačí se rozjet autem, vyskočit za jízdy na střechu a po odražení už si to pěkně plachtíte vzduchem. Na jiném autě zase můžete s padákem za jízdy přistát a bez nějakého zpomalení převzít nad vozidlem kontrolu a použít ho k vlastním účelům. Tyhle triky jde dokonce předvádět i ve vzduchu na vrtulníku, náš hrdina vyskočí a drží se za zadní křídlo, dokonce tak prý bude moci obsazovat za letu nepřátelská vzdušná plavidla. Je vám určitě jasné, že výše uvedené nemá s realitou moc společného a autoři se soustředí hlavně na zábavnost. Co mi dělalo trochu problém, bylo zvyknout si na řízení aut. Ježdění je podstatně rozdílné od GTA, kde si člověk jízdu dokonale vychutnával. Tady se auta až příliš přetáčí a v podstatě se musíte soustředit na každý úsek jízdy, protože stačí jeden rychlý stisk klávesy a skončíte ve smyku. Stejně tak když dojde k čelnímu nárazu s protijedoucím autem, to je odmrštěno kamsi nad vás. Více reality bych čekal i u vodního rychlo-člunu. Když se vám ho podaří dostat pod hladinu, tak jste zpětným tlakem vráceni nad hladinu do výšky přes deset metrů, což mi celkem vadilo a narušuje to výsledný dojem.






Demo se odehrávalo na jednom velkém ostrově a při pohledu na celou mapu je jasné, že herní plocha bude neskutečně obrovská. Ne, že by ostrov byl nějak malý, to v žádném případě, už tak se jedná o obrovskou plochu. Potěšitelné je, že všechny objekty, všechny detaily jsou viditelné i na obrovskou dálku, takže se nestává, že by stromy a jiné objekty jakoby "doskakovaly". V této souvislosti je škoda, že se to stejné neděje i v případě osob, např. při zahájení společného útoku na zábrany se při spuštění z ničeho nic objevili spolubojovníci, jako by se teleportovali. Znatelné mezery jsou i u inteligence protivníků a hlavních bosů. Moc jí totiž nepobrali a v této malé zemičce se nábory do policejních řad, zřejmě dělají v ústavech pro mentálně postižené. Jak si pak vysvětlit, že jeden z hlavních bosů, kterého stíháte autem, místo aby objel místo nehody, neustále naráží do převráceného auta? Nebo dalšímu bosovi absolutně nevadí, že má odjištěný granát pod nohama. Další výtka směřuje na zpracování "smrti" u protivníků. Když je zastřelíte, zkroutí se jako by dostali padoucnici, což nepůsobí přirozeně. Demo bylo navíc docela nestabilní, spadlo mi (samo se ukončilo) několikrát, což v kombinaci s nemožností uložit rozehranou pozici nebylo dvakrát příjemné a musel jsem ho tak hrát více než 10x vždy znovu od začátku.






Po grafické stránce hra předvádí úžasné scenérie a připravte se na nefalšované grafické orgie. Prostředí tropického ostrova je zpracováno do nejmenších detailů a přímo hladí na srdci. Až poběžíte po pláži, po levé straně do nejmenšího detailu zpracované stromy, po pravé úchvatné moře se zapadajícím sluncem, jistě mi dáte za pravdu. Detailnost některých prostředí je neskutečná a třeba takový písek na pláži jsem obdivoval několik minut. Na druhou stranu někdy je až nepříjemně "přeefektováno", třeba při jízdě v autě se hned od začátku rozmaže okolí, což mě osobně nesedlo, ale někomu jinému se to může naopak líbit. S výše uvedeným pak souvisejí hardwarové nároky, které nejsou nikterak malé a je to pochopitelné. Já si nastavil všechno na maximum, se zapnutým anti-aliasingem a anizotropním filtrováním, jsem měl stabilně kolem 30-40FPS. To je na akční hru docela málo, ale věřte že vše bylo plně hratelné a nezaznamenal jsem při hraní nějaké potíže nebo trhání obrazu. Pro úplnost ještě testovací sestava: AthlonXP3000+, 1GB RAM, Radeon X850XT-256.






Jsme u konce dnešních herních dojmů. Demo Just Cause příjemně překvapilo a ukázalo, že je rozhodně na co se těšit. Rychlá a neutuchající hratelnost, velké možnosti využití dopravních prostředků, to vše v malebné grafice. Nějaké ty chyby v umělé inteligenci a v systému řízení vozidel se sice najdou, ale jsou utlumeny celkovou atmosférou. Pokud autoři dokáží v plné verzi udržet laťku hratelnosti po celou dobu takto vysoko, máme před sebou jednu z nejlepších her tohoto roku. To se rozhodne již brzy, hra vychází koncem září.
blb
(blb, 28. 12. 2009 18:11)